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신약 성서 (新約聖書)


(New Testament)

 
   
 

Gospel According to John

요한의 복음서

Introduction

서론

John, Gospel According to, fourth of the four New Testament narratives recounting the life and death of Jesus Christ; John's is the only one of the four not considered among the Synoptic Gospels (i.e., those presenting a common view). Although the Gospel is ostensibly written by John, "the beloved disciple" of Jesus, there has been considerable discussion of the actual identity of the author. The language of the Gospel and its well-developed theology suggest that the author may have lived later than John and based his writing on John's teachings and testimonies. Moreover, the facts that several episodes in the life of Jesus are recounted out of sequence with the Synoptics and the final chapter appears to be a later addition suggest that the text may be a composite. The Gospel's place and date of composition are also uncertain; many scholars suggest that it was written at Ephesus, in Asia Minor, in about AD 100 for the purpose of communicating the truths about Christ to Christians of Hellenistic background.

예수 그리스도의 삶과 죽음에 관한 [신약성서] 4편의 이야기 중 4번째 이야기. [요한의 복음서] 4개의 복음서 중에서 공관복음서(공통된 관점을 갖고 있는 복음서들)에 포함되지 않는 유일한 책이다. 분명히 '예수의 사랑하는 제자' 요한이 쓴 것으로 되어 있지만 실제 저자가 누구인가에 관해서는 많은 논란이 있다. 그 언어와 신학은 저자가 요한보다 더 오래 살았으며, 요한의 가르침과 증언에 근거하여 복음서를 썼을 것이라는 추측을 하게 한다. 더구나 예수의 생애 가운데 여러 일화가 공관복음서와 순서가 다르게 기술되어 있으며, 마지막 장이 후대의 첨가물처럼 보인다는 사실은 [요한의 복음서] 본문이 합성물일 수도 있음을 암시한다. 집필 장소와 연대 역시 불확실하다. 많은 학자들은 이 책이 100년경 헬레니즘 시대에 살고 있는 그리스도교도들에게 그리스도교에 관한 진리를 전해줄 목적으로 소아시아의 에페소스에서 씌어졌다고 주장한다.

John's Gospel differs from the Synoptic Gospels in several ways: it covers a different time span than the others; it locates much of Jesus' ministry in Judea; and it portrays Jesus discoursing at length on theological matters. The major difference, however, lies in John's overall purpose. The author of John's Gospel tells us that he has chosen not to record many of the symbolic acts of Jesus and has instead included certain episodes in order that his readers may understand and share in the mystical union of Christ's church, that they "may believe that Jesus is the Christ, the Son of God, and that believing you may have life in his name" (20:30). This motive pervades the narrative, as do a kind of mystic symbolism and repeated emphasis on the incarnation. The author begins his account with a pronouncement on the incarnation that clearly intimates Genesis ("In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God."). The author continually adds interpretative comments of his own to clarify Jesus' motives. In the narration of certain miraculous deeds, for example, the feeding of the 5,000 (6:1-15), which appears in all four Gospels, John's version is explained as symbolic of a deeper spiritual truth ("I am the bread of life; . . ."). Throughout John's Gospel, Jesus openly presents himself as the divine Son of God, not hiding his identity as he does in Mark. Thus, the author of John's Gospel does not merely narrate a series of events but singles out details that support an ordered theological interpretation of those events.

[요한의 복음서]는 여러 가지 점에서 공관복음서와 다르다. 다른 복음서들과 시간 간격이 다르고, 예수가 사역의 상당 부분을 유대 지방에서 이루어진 것으로 보도되고 있으며, 예수가 신학적인 문제들에 관하여 길게 강론하고 있는 것으로 묘사한다. 그러나 중요한 차이는 요한의 전체적인 목적에 있다. 이 저자는 자신은 예수의 많은 상징적 행동을 기록하기 위해 여러 일화를 기록한 것이 아니라, 독자들로 하여금 그리스도 교회의 신비적 일치를 이해하고 그것에 참여하도록 하기 위하여, 다시 말해서 "예수는 그리스도이시며 하느님의 아들이심을 믿고, 또 그렇게 믿어서 주님의 이름으로 생명을 얻게"(요한 2030) 하기 위해, 많은 일화들 중 일부를 기록했다고 말한다. 그러므로 [요한의 복음서] 전체에는 이러한 동기와 더불어 일종의 신비적 상징주의가 흐르고 있으며, 성육신이 계속해서 강조되고 있다. 저자는 [창세기]를 모방하여 성육신에 관한 선언으로 이야기를 시작한다("한 처음 말씀이 계셨다. 말씀은 하느님과 함께 계셨고 하느님과 똑같은 분이셨다"). 저자는 계속해서 예수의 목적을 분명히 하기 위해 자신의 해석적인 주석을 첨가한다. 어떤 기적사화들, 가령 4복음서 모두에 나오는 5,000명 급식기사(요한 61~15)에서, 요한은 이 사건을 보다 깊은 영적 진리를 상징하는 것으로 해석한다("나는 생명의 빵이다……"). [요한의 복음서] 전체를 통해, 예수는 [마가의 복음서]에서처럼 자신의 정체를 숨기지 않고 공공연히 자신은 하느님의 아들이라고 말한다. 이처럼 [요한의 복음서] 저자는 일련의 사건을 이야기할 뿐만 아니라 그 사건들에 관한 올바른 신학적 해석을 뒷받침해주는 사건들을 선택하여 이야기하고 있다. [요한의 복음서]는 특별한 신학적 성격 때문에 고대에는 '영적 복음서'로 여겨졌으며, 초기 그리스도교의 교리 형성에 깊고도 지속적인 영향을 미쳤다.

Outline of Contents

  개요
Prologue
1.1-18
프롤로그
John the Baptist and the first disciples of Jesus
1.19-51
세례 요한과 예수의 초기 제자들
Jesus public ministry
2.1.-12.50
예수의 전도
The las days in and near Jerusalem
13.1-19.42
예루살렘 안과 인근에서 마지막 나날들
The resurrection and appearances of the Lord
20.1-31
주의 부활과 출현
Epilogue: another appearance in Galilee
21.1-25
에필로그: 일어난 주의 출현과 승천 
요한복음(John

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