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Religion


종교 탐방

Seeker

구도파 (求道派)

Seeker, member of any of numerous small groups of separatist Puritans in 17th-century England seeking and waiting for new prophets revealing God's true church. They subscribed to the principles enunciated by such reformers as Kaspar Schwenckfeld of Lower Silesia, Sebastian Franck of Swabia, and Dirck Coornhert of the Netherlands, who denied the effectiveness of the sacraments, Baptism, and the Scriptures as a means of salvation. Their services were silent meetings at which one spoke only when inspired to do so. The Seekers gave rise to the Society of Friends (Quakers). Persecuted in Europe, many settled in Rhode Island, whose founder, Roger Williams, professed Seeker ideas and advocated absolute religious freedom for all. 구도파(求道派, Seeker), 17세기 영국에 퍼져 있던 하느님의 참된 교회를 계시해줄 새로운 예언자들을 찾고 기다리던 소규모 청교도 분파이다. 이들은 로어슐레지엔의 카스파르 슈벵크펠트, 스와비아의 세바스티안 프랑크, 네덜란드의 디르크 쿠른헤르트 같은 개혁자들이 선언한 원칙들에 서명하였다. 이 개혁자들은 구원의 수단으로서 성례전·세례·성서의 효력을 부인했다. 이들의 예배는 침묵의 집회로서 말을 하도록 영감을 받은 사람만이 말을 했다. 이 구도파가 프렌드회(퀘이커)를 일으켰다. 유럽에서 박해를 받아 로드 아일랜드에 정착한 퀘이커의 설립자 로저 윌리엄스는 구도파 사상을 고백하고 모든 사람에게 절대적인 종교의 자유가 있다고 주장했다.

Roger Williams

로저 윌리암스

Williams, Roger (b. 1603?, London--d. Jan. 27/March 15, 1683, Providence, R.I.), English colonist in New England, founder of the colony of Rhode Island and pioneer of religious liberty.

The son of a merchant tailor, he was a protege of the jurist Sir Edward Coke and was educated at Cambridge. In 1630 he left his post as chaplain to Sir William Masham, which had brought him into contact with such politically active Puritans as Oliver Cromwell and Thomas Hooker, to pursue his by-then completely Nonconformist religious ideals in New England.

Arriving in Boston in 1631, Williams refused to associate himself with the Anglican Puritans and in the following year moved to the separatist Plymouth Colony. In 1633 he was back in Salem after a disagreement with Plymouth in which he insisted that the king's patent was invalid and that only direct purchase from the Indians gave a just title to the land.

Invited by the church at Salem to become pastor in 1634, Williams was banished from Massachusetts Bay by the civil authorities for his dangerous views: besides those on land rights, he held that magistrates had no right to interfere in matters of religion. Consequently, in January 1636 Williams set out for Narragansett Bay, and in the spring, on land purchased from the Narragansett Indians, he founded the town of Providence and the colony of Rhode Island. Providence became a haven for Anabaptists, Quakers, and others whose beliefs were denied public expression. Williams was briefly an Anabaptist but in 1639 declared himself a Seeker. He remained a steadfast believer in Calvinist theology. Williams went to England in 1643 to obtain a charter for Rhode Island and again in 1651-54 to have it confirmed, during which visit he became a friend of the poet, John Milton. He was the first president of Rhode Island under its charter and until his death always held some public office. He was of constant service to Rhode Island and neighbouring colonies as a peacemaker with the Narragansett Indians, whose language he knew and whose trust he had earned, although he helped defend Rhode Island against them during King Philip's War (1675-76). From 1636 until his death he supported himself by farming and trading.

Williams was a vigorous controversialist and a prolific writer. His greatest work was The Bloudy Tenent of Persecution (1644).

윌리엄스 (Roger Williams), 1603(?) 런던~1683. 1. 27/3. 15 로드아일랜드 프로비던스. 영국의 뉴잉글랜드 식민지 개척자로서, 로드아일랜드 식민지 창설자이며 종교적 자유의 선구자이다. 

재단사의 아들로 태어났으나 법률가 에드워드 쿡 경(卿)의 보호 아래 들어가 케임브리지에서 교육을 받았다. 목사로 있으면서 올리버 크롬웰이나 토머스 후커 같은 청교도 정치지도자들과 가깝게 지내던 그는 비국교도적인 뉴잉글랜드 식민지에 가서 영국 국교회와는 완전히 다른 자신의 종교적 이상을 실현시킬 목적으로 1630년에 자신의 직책을 윌리엄 매섬 경에게 넘겨주었다. 

1631년 보스턴에 도착한 그는 영국 국교회 계통의 청교도와 협력하기를 거부하고 다음 해에 분리주의자들이 세운 플리머스 식민지로 건너갔다. 1633년 플리머스 식민지에서 그는 국왕의 특허권은 부당하며 인디언으로부터 토지를 직접 구입함으로써만 그 땅에 대한 소유권이 인정된다고 주장함으로써 플리머스 식민지인들과 불화를 일으켰고 그뒤 세일럼 시로 돌아갔다.

세일럼 교회의 초청으로 1634년 그 교회의 목사로 취임했으나 위험한 사상을 지니고 있다는 이유로 정부 당국에 의해 매사추세츠 베이 식민지에서 추방당했다. 그는 토지 소유권에 대한 견해 외에도 총독은 종교문제에 간섭할 권리가 없다는 견해를 가지고 있었다. 결국 1636년 1월 나라간세트 만으로 출발하여 그해 봄에 도착한 뒤 나라간세트 인디언 부족으로부터 땅을 사들여 프로비던스 읍과 로드아일랜드 식민지를 건설했다. 프로비던스 읍은 재세례파·퀘이커교도 등과 같이 자신들의 신앙을 공개적으로 나타낼 수 없는 교파의 피난처가 되었다. 윌리엄스는 잠시 동안 재세례파로 있다가 1639년 스스로 구도자(Seeker)라고 신앙고백하고 줄곧 칼뱅주의 신학을 확고하게 밀고나갔다. 1643년 로드아일랜드에 대한 특허장을 얻기 위해, 그리고 다시 1651~54년 이것을 확인받기 위해 영국을 방문했으며, 방문 기간중 시인 존 밀턴을 사귀게 되었다. 이 특허장에 따라 로드아일랜드의 초대 총독이 되었으며 죽을 때까지 공직에서 떠나지 않았다. 나라간세트 인디언 부족의 언어를 알고 그들로부터 신임을 받고 있었기 때문에 그들과의 중재역을 도맡아 로드아일랜드와 주변 식민지에 지속적인 도움을 주었다. 그러나 필립 왕 전쟁(1675~76) 기간에는 인디언들에 대항해서 로드아일랜드를 방어하기 위해 나섰다. 그는 1636년부터 죽을 때까지 농사와 교역을 통해 생계를 이어나갔다.

윌리엄스는 열성적인 논쟁가였으며 또한 많은 저작을 남겼다. 가장 뛰어난 작품으로는 〈잔혹한 박해 교리 The Bloudy Tenent of Persecution〉(1644)가 있다.

BIBLIOGRAPHY.

S.H. Brokunier, Irrepressible Democrat: Roger Williams (1940); O.E. Winslow, Master Roger Williams (1957); C. Covey, The Gentle Radical (1966).

   

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